Cigaretta hirdetések a múlt század elejéről
Az elmúlt évtizedekben fokozatosan bevezetett szigorú korlátozások és végül a dohányáruk reklámozásának teljes tilalma a nyugati társadalmakban természetesnek tűnik számunkra, mint ahogyan általánosan elfogadott és orvosilag igazolt tény a dohányzás számos egészségkárosító hatása is.
Szinte hihetetlennek tűnik, hogy alig egy évszázaddal ezelőtt a hirdetési piac egyik fő szereplője a dohányipar volt. A cigarettareklámokat ugyanúgy teletűzdelték vonzó életképekkel, szép emberekkel és kiszínezett termékelőnyökkel, mint bármely más fogyasztási cikk hirdetéseit.
Megdöbbentő, hogy gyakran nem csupán az adott dohányipari termék kevésbé káros voltát hangsúlyozták a reklámokban – nem irritálja a torkot, jó minőségű a dohány, nem ivódik be a füstje a ruhába – hanem még jótékony hatását is kiemelték. Ebben az amerikai hirdetésben például a cigarettának az emésztésre gyakorolt kedvező hatását propagálja egy úszóbajnok, aki a Camel-re esküszik. Ugye milyen bizarr?
A következő hirdetés arra ösztönzi a fogyasztót, hogy az egyik pótcselekvés helyett válasszon egy másikat…ráadásul egy sokkal ártalmasabbat. Ha meg akarod őrizni karcsú alakodat, nasi helyett dohányozz - így hangzik az üzenet.
Az orvosok is ezt szívják – állítja ez a 30-as évek beli hirdetés. Még tudományos magyarázatot is kapunk hozzá, mint manapság a gyógyhatású készítményekről szóló reklámokban.
Ebben a reklámban a kisgyermek hívja fel anyukája figyelmét, sajnos nem arra, hogy ne dohányozzon, hanem egy cigarettamárka fogyasztására.
És lehet még fokozni! Ez a kisbabás hirdetés még inkább sokkolt bennünket.
A 30-as évektől általánossá vált, hogy egy életérzés bemutatásával kívánták eladni a termékeket. Hollywoodi színészek, énekesek népszerűsítették a cigarettákat, ebből mutatunk be egy sorozatot. Bár a nagy dohánygyártók szponzorálták a filmipart a hirdetéseken keresztül, a stúdióknak akkora befolyása volt, hogy beleszólhattak a hirdetés szövegébe és elérték, hogy a filmbemutatókkal egy időben induljanak a kampányok. Ráadásul a színészek honoráriuma is a stúdiókhoz folyt be.
Ez a “boldog” sorozat pedig a mai üdítőital-reklámok hangulatát idézi.
A női célcsoport elérése a múlt század elején még nehéz ügy volt, hiszen a nők dohányzása csak a 40-es évek környékén vált társadalmilag elfogadottá. Ezt a helyzetet úgy oldották meg, hogy a dohányzó férfi oldalán jelenítették meg a nőt. Egy későbbi hirdetésben már romantikus helyzetben találjuk a dohányzó férfit és nőt. “A legjobb választásod” – így szól a két értelmű üzenet.
Fenti téma felé kizárólag a reklámtörténeti érdeklődés irányított minket, semmiképpen sem áll szándékunkban a dohányzást népszerűsíteni.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon!