A vonalkódot mindenki felismeri. Egy váltakozó vastagságú vonalakból álló jel számsorral, mely minden forgalomba kerülő terméken megtalálható. De mi is az a vonalkód? Mire való tulajdonképpen? Használhatjuk kreatívan is?
A vonalkód olyan gépek által optikailag leolvasható kód, amelynél különböző vastagságú függőleges világos és sötét vonalak meghatározott váltakozása fejezi ki az információt. Általában alattuk számokat is elhelyeznek. Leggyakoribb felhasználási területe a kereskedelem, például az áruk csomagolásán, amely lehetővé teszi az áru következő adatainak gyors azonosítását: a gyártó ország, a gyári szám, a termék cikkszáma.
Az azonosító leolvasása nagyban segíti és gyorsítja az információ áramlását például a bolti pénztáraknál vagy a raktári átvételnél.
Az tehát tudjuk, hogy egy kötelezően megjelenítendő információs elemről van szó. De miért ne használhatnánk kreatívan? Hogy magán hordozza az adott termék vagy grafika jellegzetességeit, vagy akár szerves része legyen annak? Csomagolás esetében figyelni kell rá, hogy ne veszítse el az olvashatóságát, azonosíthatóságát. A számsor feltüntetése nem feltétlenül szükséges, de fontos a kontrasztosság és hogy nyomatlan, tiszta helyet hagyjunk
a környezetében.
Az első példánk egy komplett brandet mutat be. A céges arculathordozó elemektől
a csomagolásokon át egyészen a hirdetésig.
A spanyol Enric Aguilera a DeliShop számára kidolgozott koncepciójának középpontjában
a vonalkód áll.
Az áruházlánc a nemzetközi konyha válogatott alapanyagait gyűjtötte sajátmárkás termékei közé. A grafika egyszerű és letisztult, nem akar semmit túlmagyarázni. Hagyja, hogy a termék állagának, színének látványa meséljen. A vonalkód egyszerre díszítő grafikai elem és információs jel. Összességében minőséget és letisztultultságot sugall, és ez is volt a cél!
Íme egy minimál joghurt csomagolás Bulgáriából, füvet legelésző tehénkével. A vonalkód zöld színben is működik. A lényeg, hogy elég kontrasztos legyen a háttérrel.
Bár ezeket a kódokat nem lehet leolvasni, a párnákon jól mutatnak!
Ez a BarCode épület Szentpétervárott található. A homlokzata pirosra festett rozsdamentes acél borítású. Az épület külső megjelenése remekül utal a funkciójára, vagyis arra, hogy odabent egy négyszintes áruházat találunk.
A Vitruvius & Sons építésziroda tervezte épület ötletességével, színével jól kiemelkedik az őt körülvevő szürkén egyhangú lakóházak közül.
Ez a cipzáros pénztárca az újrahasznosítás remek példája, ugyanis hulladék cukorkás zacskókból készült. A vonalkódok szövevénye szép mintát alkot. Egy ilyen szütyőt mi is elfogadnánk! :)
Ez a wc-papír csomagolás nem mondható szokványosnak a grafikáját tekintve. Ilyen exclusivitást sugalló toalett papírral még nem nagyon találkoztunk. A vonalkód megjelenítése nagyon ötletes és szépen kivitelezett.
3 csomagolásterv egyazon stúdiótól. A Fanakalo nevű dél-afrikai tervezőcsapat számtalan szépséges címketervet készített már különböző borokhoz vagy olivaolajhoz. Számukra a vonalkód nem csupán egy kötelező elem, amit a hátsó címkén feltűnésmentesen elhelyeznek. Sokkal inkább egy olyan információs eszköz, amit a grafika szerves részeként, kreatívan alkalmaznak. Visszacsatolás a termékhez, annak mondanivalójához.
Stílusos vonalkód egy zenei cd borítójáról.
Ez a kód sem leolvasható, de nagyon vagány ezen a harisnyán!
Végezetül néhány térbeli megfogalmazás plakátokon.
Forrás: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14
Ha tetszett a cikk, csatlakozz hozzánk a Facebookon!